Examinando por Autor "RODRIGO MANUEL ORTIZ SALGADO"
Mostrando 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opciones de ordenación
- PublicaciónAUTORREGULACIÓN DEL APRENDIZAJE, MOTIVACIÓN Y COMPETENCIAS DIGITALES EN EDUCACIÓN A DISTANCIA: UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA(REVISTA MEXICANA DE INVESTIGACIÓN EDUCATIVA, 2023)
;RODRIGO MANUEL ORTIZ SALGADO ;TARIK FAOUZI ;DANIEL ALEJANDRO JIMÉNEZ GALLEGOSCECILIA PINTO SANTUBERLOS ENTORNOS DE ENSEÑANZA EN LÍNEA REQUIEREN PROMOVER EFICAZMENTE LA AUTONOMÍA DEL APRENDIZAJE, EL COMPROMISO ACTIVO Y EL DESARROLLO DE COMPETENCIAS DIGITALES EN ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN SUPERIOR. ESTE TRABAJO INDAGA LA RELACIÓN ENTRE ESTAS VARIABLES A TRAVÉS DE UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LITERATURA SOBRE EL VÍNCULO ENTRE MOTIVACIÓN, AUTORREGULACIÓN DEL APRENDIZAJE Y COMPETENCIA DIGITAL. SE REALIZÓ UNA BÚSQUEDA DE ARTÍCULOS EN WEB OF SCIENCE Y SCOPUS, Y LUEGO SE ANALIZARON CUALITATIVAMENTE CON UN ENFOQUE TEMÁTICO. SE OBSERVARON PERSPECTIVAS TEÓRICAS SEMINALES EN COMÚN; SIN EMBARGO, POCAS EXPERIENCIAS ABORDARON ESTAS DIMENSIONES DE MANERA INTEGRADA. LOS RESULTADOS MUESTRAN UN DESARROLLO INICIAL DEL ESTUDIO DEL TEMA EN CONTEXTOS DE ENSEÑANZA CON APOYO DE PLATAFORMAS EDUCATIVAS, RECONOCIENDO RELACIONES BILATERALES ENTRE LOS CONSTRUCTOS, CON UNA REPERCUSIÓN RELEVANTE EN EL DESEMPEÑO ACADÉMICO Y LA DISPOSICIÓN PARA EL APRENDIZAJE. - PublicaciónCUESTIONARIO DE AUTORREGULACIÓN DEL APRENDIZAJE EN LÍNEA (ONLINE SELF-REGULATED LEARNING QUESTIONNAIRE, OSLQ): ESTUDIO DE VALIDEZ Y FIABILIDAD DE LA VERSIÓN EN ESPAÑOL(ESTUDIOS PEDAGÓGICOS (VALDIVIA), 2020)
;RODRIGO MANUEL ORTIZ SALGADO ;CARMEN LUZ MUÑOZ MENDOZA ;MIGUEL SEGUNDO YÁÑEZ ALVARADO ;CECILIA PINTO SANTUBERPATRICIA BEATRIZ LETELIER SANZIN THIS ARTICLE THE VALIDATION RESULTS OF THE ONLINE SELF-REGULATED LEARNING QUESTIONNAIRE (OSLQ) ARE PRESENTED. THE ADAPTATION WAS BASED ON A METHOD OF RETRANSLATION FROM THE ORIGINAL VERSION OF THE DOCUMENT AND THE SUBSEQUENT FULFILMENT OF A PILOT TEST, WITH A MULTIDISCIPLINARY SAMPLE OF 238 UNIVERSITY STUDENTS. THE RESULTS SHOW A HIGH INTERNAL CONSISTENCY OF THE SCALE, WHICH PRESENTED A 0.90 CRONBACH ALPHA VALUE, AND THEREFORE, THE SCALE IS HIGHLY RELIABLE AND CONFIRMS THE CONSTRUCTS PROPOSED BY THE AUTHORS. THROUGH THE USE OF CONFIRMATORY FACTORIAL ANALYSIS, THE INTERNAL STRUCTURE OF THE QUESTIONNAIRE WAS VERIFIED. IN CONCLUSION, THIS DOCUMENT WILL PERMIT FUTURE INVESTIGATIONS TO BE CARRIED OUT IN ORDER TO MEASURE SELF-REGULATED LEARNING IN HIGHER EDUCATION STUDENTS THAT USE EDUCATIONAL PLATFORMS, AND IT WILL SUPPORT THE DEVELOPMENT PROCESSES OF COGNITIVE, MOTIVATIONAL/EMOTIONAL AND BEHAVIOURAL ABILITIES OF THE STUDENT. - PublicaciónTRENDING STRATEGIES TO INCREASE ACADEMIC PUBLICATIONS. THE CASE OF CHILEAN BÍO-BÍO UNIVERSITY(REVISTA OPCIÓN, 2019)
;RODRIGO MANUEL ORTIZ SALGADOFLAVIO VALASSINA SIMONETTAWHEN ANALYZING THE PUBLICATION LEVEL OF CHILEAN PUBLIC UNIVERSITIES IN INDEXED SCIENTIFIC JOURNALS, THESE GENERALLY DO NOT PRESENT OUTSTANDING PERFORMANCES, DESPITE THAT WITHIN MOST OF THEM, ACADEMICS CARRY OUT INVESTIGATIVE ASSIGNMENTS. ON THIS NOTION, THIS PAPER HAS AS MAIN OBJECTIVE TO, DESCRIBE THE IMPLEMENTED STRATEGIES IN A CHILEAN STATE UNIVERSITY, THAT TEND TO INCREASE IN A GRADUAL PROPERLY PLANNED WAY, THE PUBLICATIONS OF ARTICLES IN SCIENTIFIC JOURNALS WITHIN THE AMBIT OF UNDERGRADUATE TEACHING. METHODOLOGICALLY SPEAKING, IT IS A CASE STUDY, THAT COLLECTS DIVERSE BACKGROUND RECORDS -QUALITATIVE AND QUANTITATIVE- IN RELATION TO PLANNING, DESIGN Y PUTTING INTO SERVICE THE INVESTIGATION CENTERS.