Logotipo del repositorio
  • English
  • Español
  • Iniciar sesión
    ¿Nuevo Usuario? Pulse aquí para registrarse¿Has olvidado tu contraseña?
Inicio Ciencia Abierta UBB Comunidades y Colecciones Repositorio ANID Estadísticas
  • English
  • Español
  • Iniciar sesión
    ¿Nuevo Usuario? Pulse aquí para registrarse¿Has olvidado tu contraseña?
  1. Inicio
  2. Buscar por autor

Examinando por Autor "ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA"

Mostrando 1 - 15 de 15
Resultados por página
Opciones de ordenación
  • Imagen por defecto
    Publicación
    ANÁLISIS DE REFERENTES COMO ESTRATEGIA DE APRENDIZAJE DEL DISEÑO CONCEPTUAL DE PRODUCTOS
    (FORMACIÓN UNIVERSITARIA, 2018)
    ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA
    ;
    JUAN CARLOS BRIEDE WESTERMEYER
  • Imagen por defecto
    Publicación
    DESIGNERS, ARE THEY THE STARS OR FACILITATORS OF INTERDISCIPLINARY WORK?: THE CO-CREATION AND CONSENSUS IN THE DESIGN OF PRODUCTS FOR THE ELDERLY
    (REVISTA 180, 2017)
    ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA
    ;
    JUAN CARLOS BRIEDE WESTERMEYER
    THE PRESENT WORK EXPOSES DIVERSE APPROACHES OF THE DESIGN WITH WHICH THE PROBLEMS OF THE GREATER ADULT CAN BE TACKLED SIGNI CANTLY. THE OBJECTIVE IS TO ILLUSTRATE THE RELEVANCE OF THE INTERDISCIPLINARY WORK AND THE ACTIVE PARTICIPATION OF THE OLDER ADULT USER IN THE COURSE OF DESIGN. FOR THIS PURPOSE, THE METHODOLOGY O ERED BY THE USER-CENTERED DESIGN (UCD) AND THE CO-CREATION BASED ON CONSENSUS ARE SELECTED AS FUNDAMENTAL ASPECTS THAT ALLOW A RE ECTION ON THE ROLE OF THE DESIGNER DURING THE PROCESS. THE SYSTEMIC COMPLEXITY, WHETHER PRACTICAL OR THEORETICAL, OBSERVED THROUGH THE EXERCISE OF THE PROJECT, HAS LED TO THE CONCLUSION THAT THE DESIGNER CAN CONTRIBUTE NOT ONLY BY O ERING A PRODUCT CONSISTENT WITH THE PROBLEMS OBSERVED AND THE TRAJECTORY OF THE EVENTS DISCUSSED, RECOGNIZED ASPECT OF THE DISCIPLINE. IT CAN FURTHERMORE ARTICULATE THE DIVERSE EXPERT VIEWS IN A SOLUTION THAT IS INTEGRATED TO THE MULTIDIMENSIONAL COMPLEXITY OF THE USER IN HIS OLD AGE, WHICH IMPLIES CONSIDERING HIS POTENTIAL PHYSICAL, COGNITIVE DETERIORATION, SOCIAL EXCLUSION, ECONOMIC PRECARIOUSNESS, BUT ALSO FROM HIS SPEECH CONSIDER HIS EXPERIENTIAL CAPITAL SHAPED AS A DISCURSIVE TOTALITY THAT INCLUDES EMOTIONALITY, BEHAVIOURS, ATTITUDES AND REASONING, FACILITATING AND GENERATING CREATIVE DIVERGENCE OF THE DIVERSE PARTICIPATING KNOWLEDGES, THROUGH COLLABORATIVE PLATFORMS FOR THE ACTIVE CALL OF THOSE INVOLVED.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    DISEÑADORES INDUSTRIALES MAPEANDO LA CIUDAD: CONSTRUYENDO UN DIAGRAMA FÍSICO VOLUMÉTRICO COMO ESTRATEGIA COLABORATIVA Y FORMATIVA
    (FORMACIÓN UNIVERSITARIA, 2021)
    ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA
    EL PRESENTE ARTÍCULO EXPLORA UNA NUEVA ESTRATEGIA DIDÁCTICA QUE BUSCA INTEGRAR LA ETAPA INICIAL DE TRABAJO INDIVIDUAL DEL ESTUDIANTE DE DISEÑO INDUSTRIAL, CUYOS RESULTADOS TRADICIONALMENTE SE COMPARTEN EN LÁMINAS EXPOSITIVAS. EN ESTA PROPUESTA DICHOS RESULTADOS SE REPRESENTAN EN UN VOLUMEN DE DISEÑO FÍSICO A TRAVÉS DE TRABAJO COLABORATIVO, PERMITIÉNDOLES SOCIABILIZAR Y OBTENER UN MATERIAL DE CONSULTA. LOS ESTUDIANTES SE AGRUPARON EN EQUIPOS, LOS CUALES REALIZARON UN ESTUDIO DE CAMPO RESPECTO DE LA PRESENCIA DEL RUBRO ARTESANAL EN LA CIUDAD DE CONCEPCIÓN (CHILE), INTEGRÁNDOSE LUEGO EN UNA APUESTA EN COMÚN: UN MAPA DIAGRAMA FÍSICO VOLUMÉTRICO DE CONCEPCIÓN. SE APLICÓ UNA ENCUESTA DE PERCEPCIÓN, DESTACÁNDOSE ENTRE LOS RESULTADOS LA COMPRENSIÓN POR PARTE DE LOS ESTUDIANTES SOBRE LA RELEVANCIA DE TRABAJAR POR UN OBJETIVO COMÚN; SIN EMBARGO, LOS HALLAZGOS EVIDENCIAN QUE EL ESPÍRITU DE COMPETENCIA PRIMÓ POR SOBRE LA COLABORACIÓN. EN CONCLUSIÓN, ESTO HACE SUPONER QUE LA ESTRATEGIA COLABORATIVA DEBE INICIARSE CON LA INTEGRACIÓN DE TODOS LOS ESTUDIANTES, APUNTANDO DECISIONES Y ACCIONES CONJUNTAS COMO PRODUCTO DEL CONSENSO.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    DISEÑO E INNOVACIÓN APLICADO A LA PYME
    (EDICIONES UNIVERSIDAD DEL BÍO-BÍO, 2014)
    IZAUL SILVESTRE PARRA PIERART
    ;
    PÍA ALEJANDRA LINDEMANN VAROLI
    ;
    ELVERT DANIEL DURÁN VIVANCO
    ;
    JIMENA ALARCÓN CASTRO
    ;
    LETICIA FRANCISCA GALLEGUILLOS PERALTA
    ;
    ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA
    ;
    IVÁN RAFAEL SANTELICES MALFANTI
    ;
    ANA MARÍA BARRA SALAZAR
  • Imagen por defecto
    Publicación
    EL DIAGNÓSTICO DE LAS PYMES EN UN CONTEXTO PRODUCTIVO: UNA MIRADA HACIA LA INNOVACIÓN
    (EDICIONES UNIVERSIDAD DEL BÍO-BÍO, 2014)
    IZAUL SILVESTRE PARRA PIERART
    ;
    PÍA ALEJANDRA LINDEMANN VAROLI
    ;
    ELVERT DANIEL DURÁN VIVANCO
    ;
    JIMENA ALARCÓN CASTRO
    ;
    LETICIA FRANCISCA GALLEGUILLOS PERALTA
    ;
    ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA
    ;
    IVÁN RAFAEL SANTELICES MALFANTI
    ;
    ANA MARÍA BARRA SALAZAR
  • Imagen por defecto
    Publicación
    HERRAMIENTAS CREATIVAS PARA LA COMPETITIVIDAD EN PROCESOS DE INNOVACIÓN INTERDISCIPLINARIA
    (EDICIONES UNIVERSIDAD DEL BÍO-BÍO, 2014)
    IZAUL SILVESTRE PARRA PIERART
    ;
    PÍA ALEJANDRA LINDEMANN VAROLI
    ;
    ELVERT DANIEL DURÁN VIVANCO
    ;
    JIMENA ALARCÓN CASTRO
    ;
    LETICIA FRANCISCA GALLEGUILLOS PERALTA
    ;
    ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA
    ;
    IVÁN RAFAEL SANTELICES MALFANTI
    ;
    ANA MARÍA BARRA SALAZAR
  • Imagen por defecto
    Publicación
    ICONISM AND COMPETENT NARRATEE THE NAME OF THE ROSE
    (ESTUDIOS FILOLOGICOS, 2012)
    ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA
    THIS ARTICLE SUGGESTS THAT UMBERTO ECO DEMONSTRATES, BY MEANS OF THE ICONIC FICTIONAL MEDIEVAL WORLD DESCRIPTION AND THE PRESENCE OF A COMPETENT NARRATEE, THEORETICAL CONCEPTION OF ICONICITY AS CULTURAL AND TEMPORAL SIGN BASED CONVENTION. TO THAT DEGREE, THERE ARE TWO CHAPTERS WHICH ANALYZE THE RELEVANT COMPARATIVE SIGNIFICANCE OF HIS WORK: "FIRST DAY. SIXTH" FROM HIS NOVEL THE NAME OF THE ROSE, AND "3.5. CRITIQUE OF ICONISM "FROM HIS A THEORY OF SEMIOTICS.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    LA ORIENTACIÓN EMPRENDEDORA DE LAS EMPRESAS Y SU EFECTO EN LA COMPETITIVIDAD
    (EDICIONES UNIVERSIDAD DEL BÍO-BÍO, 2014)
    IZAUL SILVESTRE PARRA PIERART
    ;
    PÍA ALEJANDRA LINDEMANN VAROLI
    ;
    ELVERT DANIEL DURÁN VIVANCO
    ;
    JIMENA ALARCÓN CASTRO
    ;
    LETICIA FRANCISCA GALLEGUILLOS PERALTA
    ;
    ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA
    ;
    IVÁN RAFAEL SANTELICES MALFANTI
    ;
    ANA MARÍA BARRA SALAZAR
  • Imagen por defecto
    Publicación
    MODELADO FÍSICO COMO ESTRATEGIA PARA EL DISEÑO DE LOS ATRIBUTOS DE UN NUEVO PRODUCTO
    (2017)
    ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA
    ;
    JUAN CARLOS BRIEDE WESTERMEYER
  • Imagen por defecto
    Publicación
    OBJECT PHENOMENOLOGY AND THE AFFORDANCES
    (REVISTA 180, 2015)
    ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA
    ;
    JUAN CARLOS BRIEDE WESTERMEYER
    THE PRESENT ARTICLE PROVIDES A GENERAL VIEW OF THE PHENOMENOLOGICAL DIMENSION OF AN OBJECT ? FROM ITS PERCEP-TUAL ORIGIN TO EVALUATION BY USERS. IT INTENDS TO SHOW HOW THE EXCHANGE BETWEEN A PRODUCT AND AN INDIVIDUAL ESTABLISHES A CONTINUOUS, DIALECTICAL PROCESS OF FEEDBACK. THIS STARTS AS A PERCEPTUAL PHENOMENON IN?UENCED BY A SUBJECT?S ABILITY TO MOVE SENSORIALLY THROUGH THE PASSING OF TIME AND SPACE, AND IS EVENTUALLY GRANTED A COGNITIVE AND EMOTIONAL DIMEN-SION BY THE EXCHANGE BETWEEN PRODUCT AND INDIVIDUAL AND ITS SURROUNDING CONTEXT. HERE, A?ORDANCES ARE ETCHED INTO THE COMPLEX WEB OF EVENTS AND EXPERIENCES THAT SHAPE AN OBJECT INTO A SIGNI?ER, WHICH NOT ONLY O?ER THE USER AN EXPERIENCE IN RELATION TO THE PRODUCT, BUT ALSO A DEEPER UNDERSTANDING OF HIS OR HERSELF IN THE WORLD
  • Imagen por defecto
    Publicación
    PARTICIPATORY RECONSTRUCTION: PROJECT LEARNING APPLIED TO EMERGENCY CONTEXTS AS AN INTEGRAL TRAINING UNIT
    (INTERCIENCIA, 2018)
    ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA
    ;
    JUAN CARLOS BRIEDE WESTERMEYER
    EL PRESENTE TRABAJO ABORDA UNA EXPERIENCIA ACADÉMICA DE APRENDIZAJE Y SERVICIO REALIZADA CON UN GRUPO DE ESTUDIANTES DE DISEÑO INDUSTRIAL QUIENES EN LA ASIGNATURA DE TALLER EMPLEARON SUS COMPETENCIAS PROFESIONALES PARA APOYAR LA RECONSTRUCCIÓN EN UNA COMUNIDAD DE PESCADORES DE LIRQUÉN, CHILE, DESPUÉS DEL TERREMOTO Y TSUNAMI OCURRIDO EL AÑO 2010. SU OBJETIVO FUE EVALUAR EN ESTA VIVENCIA DE CO-CREACIÓN, LAS HABILIDADES QUE SE DESARROLLAN COMO RESULTADO DE INTERVENIR EN UN CONTEXTO COMPLEJO Y DIFÍCIL (...)
  • Imagen por defecto
    Publicación
    PROPUESTA DE MODELO PARA EL PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE COLABORATIVO DE LA OBSERVACIÓN EN DISEÑO, UTILIZÁNDOLA PIZARRA DIGITAL INTERACTIVA (PDI)
    (FORMACIÓN UNIVERSITARIA, 2015)
    MARCELA LILIANA MORA DONOSO
    ;
    ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA
    ;
    CLAUDIA SORAYA PLEGUEZUELOS SAAVEDRA
    ;
    JUAN CARLOS BRIEDE WESTERMEYER
  • Imagen por defecto
    Publicación
    THE MATTER OF ILLUSION
    (REVISTA 180, 2016)
    ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA
    ;
    JUAN CARLOS BRIEDE WESTERMEYER
  • Imagen por defecto
    Publicación
    THE TEACHING/LEARNING PROCESS OF OBSERVATION IN THE DESIGN CAREER. A VIEW FROM ITS PROTAGONISTS
    (INTERCIENCIA, 2019)
    ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA
    ;
    JUAN GABRIEL CERECEDA BALIC
    ;
    JUAN CARLOS BRIEDE WESTERMEYER
    THE TRAINING OF INDUSTRIAL OR PRODUCT DESIGNERS IN CHILE IS APPROACHED WITH A STRONG HERITAGE OF THE BAUHAUS SCHOOL THAT SEEKS, THROUGH EXPERIENCE AND FROM A PROJECTIVE AND REFLECTIVE PERSPECTIVE, A MORE DIRECT AND LESS THEORETICAL APPROACH TO REALITY. FOR THIS REASON, IT USES PROJECT-BASED LEARNING AS A TRAINING STRATEGY, FACILITATING LEARNING IN THE ACT OF DOING. ON THE OTHER HAND, IN ORDER TO OBTAIN THE INSTANCES AND DEPTH OF REFLECTION REQUIRED FOR A GIVEN PROJECT, THE INDUSTRIAL DESIGN SCHOOL OF THE UNIVERSIDAD DEL BIÓ-BIÓ, AS WELL AS OTHERS IN THE COUNTRY, APPLIES OBSERVATION AS A TRANSVERSAL METHOD IN ALL THE WORKSHOPS OBSERVATION, RECOGNIZED AS A LEGACY OF SCIENTIFIC RESEARCH, TAKES ON ANOTHER DIMENSION IN DESIGN WHEN APPROACHED FROM THE STANDPOINT OF PHENOMENOLOGY, SINCE PHENOMENOLOGICAL OBSERVATION DOES NOT PLACE LIMITS BETWEEN THE OBSERVING SUBJECT AND THAT WHICH IS OBSERVED. THIS ALLOWS THE DESIGNER TO CREATIVELY SCRUTINIZE THE WORLD THROUGH HIS LIFE EXPERIENCE, SO AS TO UNDERSTAND THE RELATIONSHIPS AND INTERACTIONS BETWEEN INDIVIDUALS, OBJECTS AND ENVIRONMENT. HOWEVER, AT PRESENT THE VALUE EMBODIED IN OBSERVATION DOES NOT SEEM TO FIT WITH THE TECHNOLOGICAL OVERCONSUMPTION AND ITS NEED FOR IMMEDIACY, NEITHER WITH ITS LEARNING TIMES NOR ITS ANALOGICAL EXPRESSION. THUS, ITS METHODOLOGY IS FALLING INTO DISUSE OR IS BEING MISUNDERSTOOD BY THE NEW GENERATIONS, AND IT IS THEREFORE PERTINENT TO ASK ABOUT ITS VALIDITY AND RELEVANCE. IN SHORT, DOES IT NEED TO BE EVALUATED TO CONTINUE WITH ITS TEACHING? OR SHOULD IT BE SIMPLY ABANDONED AS AN ARCHAIC AND EXTEMPORANEOUS METHOD.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    UNA MIRADA DE LA INNOVACIÓN, DESARROLLO, GESTIÓN Y HERRAMIENTAS
    (EDICIONES UNIVERSIDAD DEL BÍO-BÍO, 2014)
    IZAUL SILVESTRE PARRA PIERART
    ;
    PÍA ALEJANDRA LINDEMANN VAROLI
    ;
    ELVERT DANIEL DURÁN VIVANCO
    ;
    JIMENA ALARCÓN CASTRO
    ;
    LETICIA FRANCISCA GALLEGUILLOS PERALTA
    ;
    ISABEL MARGARITA LEAL FIGUEROA
    ;
    IVÁN RAFAEL SANTELICES MALFANTI
    ;
    GUILLERMO ALFREDO AUGUSTO SILVA FUENTES
    ;
    ANA MARÍA BARRA SALAZAR

Concepción: Avda. Collao Nº 1202, Casilla 5-C - C.P: 4081112. Fono: +56-413111286

Chillán: Avda. Andrés Bello N° 720, Casilla 447 - C.P: 3800708. Fono: +56-422463000

ciencia-abierta@ubiobio.cl

©2024 Todos los Derechos Reservados – Universidad del Bío-Bío