Examinando por Autor "HÉCTOR DARÍO TORRES CUEVAS"
Mostrando 1 - 14 de 14
Resultados por página
Opciones de ordenación
- PublicaciónANÁLISIS DE LA EDUCACIÓN INTERCULTURAL DESDE UNA EXPERIENCIA ETNOGRÁFICA EN CONTEXTO MAPUCHE(EDUCACIÓN E INTERCULTURALIDAD: APROXIMACIÓN CRÍTICA Y DECOLONIAL EN CONTEXTO INDÍGENA, 2019)HÉCTOR DARÍO TORRES CUEVAS
- PublicaciónCONOCIMIENTOS GEOGRÁFICOS Y TERRITORIALES CON BASE EPISTÉMICA EN LA MEMORIA SOCIAL MAPUCHE(REVISTA BRASILEIRA DE CIENCIAS SOCIAIS, 2021)HÉCTOR DARÍO TORRES CUEVASEN LAS FAMILIAS Y COMUNIDADES MAPUCHES DEL SUR DE CHILE EXISTEN CONOCIMIENTOS GEOGRÁFICOS Y TERRITORIALES CON BASE EPISTÉMICA EN LA MEMORIA SOCIAL DE KIMCHES (SABIOS). EL MARCO DE REFERENCIA ES LA GEOGRAFÍA HUMANA, PARA COMPRENDER LAS DINÁMICAS Y PROCESOS DE CAMBIOS EN LA OCUPACIÓN DEL TERRITORIO, LA TERRITORIALIDAD Y TERRITORIALIZACIÓN PRODUCTO DE UNA CONSTRUCCIÓN SOCIAL. LA METODOLOGÍA ES LA INVESTIGACIÓN EDUCATIVA, PARA DESCRIBIR Y COMPRENDER LOS CONOCIMIENTOS SOBRE GEOGRAFÍA Y TERRITORIO EN TANTO CONSTRUCCIÓN HISTÓRICA Y SOCIAL. LOS RESULTADOS MUESTRAN QUE LAS DIMENSIONES HISTÓRICAS, ECOLÓGICAS, POLÍTICAS, LAS PRÁCTICAS SOCIOCULTURALES Y ESPIRITUALES, CONSTITUYEN CONTENIDOS EDUCATIVOS CENTRALES EN LA EDUCACIÓN FAMILIAR MAPUCHE. CONCLUIMOS QUE ESTOS SON CONTENIDOS DESEABLES DE INCORPORAR A LA EDUCACIÓN ESCOLAR DE ESTUDIANTES MAPUCHES Y NO MAPUCHES, EN UNA PERSPECTIVA DE EDUCACIÓN INTERCULTURAL, PARA FORMAR CIUDADANOS RESPETUOSOS CON LA DIVERSIDAD SOCIOCULTURAL Y EL MEDIOAMBIENTE.
- PublicaciónCUALIDADES PEDAGÓGICAS DEL SABER EDUCATIVO MAPUCHE PARA EL DIÁLOGO CON EL SABER ESCOLAR(REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAçãO, 2023)HÉCTOR DARÍO TORRES CUEVASTHIS ARTICLE ANALYZES THE RESULTS OF AN INVESTIGATION ON THE FAMILY-TERRITORIAL EDUCATIONAL RELATIONSHIP, THE AFFILIATION OF PEOPLE WITH THE FAMILY SOCIAL MEMORY AND THEIR ANCESTRY TO THE MAPUCHE HISTORICAL-TERRITORIAL COLLECTIVITIES. THE THEORETICAL FRAMEWORK CONSIDERS THE CONCEPTS OF SOCIAL MEMORY, HISTORICAL COLLECTIVITY AND KIMELTUWÜN. THE METHODOLOGY IS ANALYTICAL DESCRIPTIVE IN THE FRAMEWORK OF EDUCATIONAL RESEARCH. THE RESULTS MAKE EXPLICIT A SOCIAL AND CULTURAL PERSPECTIVE IN THE CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE FROM THE INTERSUBJECTIVITY OF PARENTS AND KIMCHE [WISE MAN]. THE ANALYSIS OF THE RESULTS IS CARRIED OUT BASED ON TWO DIMENSIONS: CURRENT CHARACTERISTICS OF MAPUCHE EDUCATION AND PEDAGOGICAL OBJECTIVES OF THE KIMELTUWÜN EDUCATIONAL ACTION.
- PublicaciónDIÁLOGO DE SABERES EN EDUCACIÓN INTERCULTURAL: CONFLICTO EPISTÉMICO EN CONTEXTOS INDÍGENAS DE CHILE Y MÉXICO(DIÁLOGO DE SABERES EN EDUCACIÓN INTERCULTURAL: CONFLICTO EPISTÉMICO EN CONTEXTOS INDÍGENAS DE CHILE Y MÉXICO, 2020)HÉCTOR DARÍO TORRES CUEVAS
- PublicaciónELEMENTOS CRÍTICOS DE LA ESCUELA EN TERRITORIO MAPUCHE(EDUCAR EM REVISTA, 2020)
;HÉCTOR DARÍO TORRES CUEVASMIGUEL CLAUDIO FRIZ CARRILLOEL ARTÍCULO PRESENTA ELEMENTOS CRÍTICOS QUE CARACTERIZAN EL FUNCIONAMIENTO DE LA ESCUELA EN TERRITORIO MAPUCHE A PARTIR DE LO REFLEXIONADO CON MIEMBROS DE COMUNIDADES MAPUCHES QUE CUMPLEN ROLES A NIVEL FAMILIAR, SOCIAL Y POLÍTICO. LA METODOLOGÍA DE LA INVESTIGACIÓN SE SITÚA EN LA ANTROPOLOGÍA DE LA EDUCACIÓN LO QUE HA FAVORECIDO UNA APROXIMACIÓN CUALITATIVA DEL OBJETO DE ESTUDIO. LOS RESULTADOS EVIDENCIAN DIFICULTADES DE ACCESO A LA ESCUELA, CUESTIONAMIENTOS AL PERFIL DE LOS PROYECTOS EDUCATIVOS, EL ESTABLECIMIENTO DE RELACIONES DE PODER ASIMÉTRICAS FAMILIA-ESCUELA Y EL PREDOMINIO DE UNA EDUCACIÓN DESTERRITORIALIZADA. SE CONCLUYE QUE ESTOS ELEMENTOS TENSIONAN LA CONSTRUCCIÓN DE PROCESOS POLÍTICOS DESTINADOS A FAVORECER LA LIBRE DETERMINACIÓN EDUCATIVA DE LA SOCIEDAD MAPUCHE. - PublicaciónINTERCULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCE: TEACHER TRAINING IN THE POSTCOLONIAL CHILEAN CONTEXT(ALPHA - REVISTA DE ARTES LETRAS Y FILOSOFIA, 2017)
;HÉCTOR DARÍO TORRES CUEVASMIGUEL CLAUDIO FRIZ CARRILLOTHIS PAPER EXPLORES THE CHALLENGES POSED BY THE DEVELOPMENT OF INTERCULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCE (ICC) IN RELATION TO TEACHER TRAINING IN THE POSTCOLONIAL CHILEAN CONTEXT. THROUGH A REVIEW OF BIBLIOGRAPHIC SOURCES IT IS RECOGNIZED THAT THE PREPARATION OF NEW TEACHERS (INDIGENOUS AND NON-INDIGENOUS) HAS FAILED TO TRANSVERSELY IMPLEMENT AN INTERCULTURAL EDUCATIONAL APPROACH. THIS HAS ALLOWED CHILE TO KEEP THE HEGEMONY OF EUROCENTRIC MONOCULTURALITY, RESULTING IN THESE TEACHERS? INSUFFICIENT UNDERSTANDING OF THE CULTURES PRESENT IN THE CLASSROOM. IN ORDER TO CONTRIBUTE TO THIS CRITICAL DISCUSSION IN THE FIELD, THIS PAPER REFLECTS ON THE POSSIBILITIES THAT ICC PROVIDES WHEN SEEKING NEW WAYS OF KNOWING AND OF COMMUNICATING THAT CONFRONT MONOCULTURAL EDUCATION AND DEVELOP INTERCULTURAL EDUCATIONAL PROCESSES, EITHER IN INDIGENOUS TERRITORIES OR IN THE NEW IMMIGRATION CONTEXTS. - PublicaciónKÜPAN AND TUWÜN AS SOURCE OF KNOWLEDGE TO CONTEXTUALIZE THE INTERCULTURAL EDUCATION IN MAPUCHE TERRITORIES(REVISTA INTERNACIONAL DE EDUCACIÓN PARA LA JUSTICIA SOCIAL, 2022)HÉCTOR DARÍO TORRES CUEVASTHE AIM OF THIS MANUSCRIPT IS TO DESCRIBE THE KÜPAN AND TUWÜN AS FUNDS OF KNOWLEDGE FOR THE ARTICULATION OF THE FAMILY AND SCHOOL EDUCATION IN THE CONTEXTS OF THE MAPUCHE COMMUNITIES. THE APPLIED METHODOLOGY WAS QUALITATIVE RESEARCH, TAKING INTO CONSIDERATION THE INPUT FROM THE INDIGENOUS RESEARCH. THE STUDY CONTEXT WAS FIVE MAPUCHE COMMUNITIES FROM THE LA ARAUCANIA AND BIOBIO REGIONS (CHILE) AND THE PARTICIPANTS WERE TEN KIMCHE(WISE MEN). THE RESEARCH INSTRUMENT WAS THE SEMISTRUCTURED INTERVIEW WITH A CONTENT ANALYSIS. THE RESULTS INDICATE THAT THE KÜPAN REFERS TO A PARENTAL GROUP AS THE ROOT OF ORIGIN, SOCIO-SPIRITUAL HERITAGE, VITAL SUPPORT, AND STRUCTURAL AXIS OF THE MAPUCHE SOCIAL ORGANIZATION. THE TUWÜN REFERS TO A PERSON?S TERRITORIAL ORIGIN, UPON WHICH SOCIAL, SPIRITUAL, AND AFFECTIVE REPRESENTATIONS ARE BUILT, WHICH AFFECT THE PEOPLE?S INTERACTION WITH THEIR ENVIRONMENT AND THE USE OF THE TERRITORY. THUS, THE KÜPAN AND TUWÜN ARE ARTICULATED FUNDS OF KNOWLEDGE, WHICH SUPPORT THE CONSTRUCTION OF THEIR OWN SOCIOCULTURAL IDENTITY, THE INTERPRETATION OF THE HISTORICAL EVENTS THAT CONFIGURE THE CURRENT SOCIAL REALITY AND STRUCTURE THE PROCESSES OF THE MAPUCHE SOCIO-TERRITORIAL CLAIM. FINALLY, ITS INCORPORATION INTO SCHOOLING FAVORS THE CONTEXTUALIZATION AND DECOLONIZATION OF INTERCULTURAL EDUCATION.
- PublicaciónLA COMMUNAUTÉ MAPUCHE ET SA RELATION AVEC LÉCOLE: TENSIONS ET DÉFIS POUR CONSTRUIRE UN PROJET ÉDUCATIF CONTEXTUALISÉ(LA DÉCOLONISATION DE LA SCOLARISATION DES JEUNES INUIT ET DES PREMIÈRES NATIONS. SENS ET DÉFIS, 2020)HÉCTOR DARÍO TORRES CUEVAS
- PublicaciónLE PARTENARIAT SAVOIRS ET ÉDUCATION AUTOCHTONES: CONSTATS ET PISTES D?ACTION POUR AMÉLIORER L?ÉDUCATION SCOLAIRE EN CONTEXTES AUTOCHTONES(REVUE SUR LA PERSÉVÉRANCE ET LA RÉUSSITE SCOLAIRES CHEZ LES PREMIERS PEUPLES, 2023)HÉCTOR DARÍO TORRES CUEVAS
- PublicaciónLÍMITES Y DESAFÍOS PARA INCORPORAR EL ENFOQUE INTERCULTURAL EN LA EDUCACIÓN ESCOLAR DE ESTUDIANTES INMIGRANTES EN LA ARAUCANÍA(ESTUDIOS PEDAGÓGICOS (VALDIVIA), 2020)HÉCTOR DARÍO TORRES CUEVASEL ARTÍCULO ANALIZA LOS LÍMITES Y DESAFÍOS ASOCIADOS A LA INCORPORACIÓN DEL ENFOQUE INTERCULTURAL EN LA EDUCACIÓN ESCOLAR CON ESTUDIANTES DE ORIGEN INMIGRANTE EN ESCUELAS DE LA REGIÓN DE LA ARAUCANÍA (CHILE). EL OBJETIVO ES DISCUTIR SOBRE EL SENTIDO DE CONSOLIDAR UNA EDUCACIÓN ESCOLAR QUE SE SUSTENTE EN UN ENFOQUE INTERCULTURAL, EN EL CONTEXTO DE TERRITORIOS QUE VIVEN PROCESOS DE TRANSFORMACIÓN CULTURAL Y DEMOGRÁFICA POR EFECTOS DE LA INMIGRACIÓN. LA ESTRUCTURA DEL TRABAJO CONSIDERA EN UN PRIMER MOMENTO EL ANÁLISIS DE TRES LIMITACIONES ASOCIADAS CON: 1) BASE COLONIAL DE LA EDUCACIÓN EN LA ESCUELA; 2) PREDOMINIO DE UNA IDENTIDAD NACIONAL HOMOGENEIZANTE; Y 3) RACISMO EPISTÉMICO EN LOS SABERES EDUCATIVOS. SE FINALIZA CON UNA REFLEXIÓN QUE SE ENFOCA EN LOS DESAFÍOS DE UNA EDUCACIÓN INTERCULTURAL QUE PONGAN EN TENSIÓN LA MONOCULTURALIDAD EUROCÉNTRICA Y LA INVISIBILIZACIÓN DE LA DIVERSIDAD CULTURAL EN EL MEDIO ESCOLAR.
- PublicaciónMAPUCHE FAMILY EDUCATION: EPISTEMES TO DIALOGUE WITH SCHOOL EDUCATION(PENSAMIENTO EDUCATIVO, 2022)HÉCTOR DARÍO TORRES CUEVASTHIS ARTICLE ANALYZES EPISTEMES OF MAPUCHE FAMILY EDUCATION OBTAINED FROM PARENTS IN COMMUNITIES OF THE LA ARAUCANÍA REGION OF CHILE, FROM A PERSPECTIVE OF DIALOGUE OF KNOWLEDGE WITH SCHOOL EDUCATION. THE PRODUCTION OF MAPUCHE KNOWLEDGE IS CONSIDERED AN EPISTEMOLOGICAL CRITIQUE OF THE WESTERN MONOCULTURALITY OF THE SCHOOL CURRICULUM. THE METHODOLOGY USED IS QUALITATIVE RESEARCH AND IT IS BASED ON GROUNDED THEORY. THE RESULTS SHOW INTRA-FAMILY AND INTRA-COMMUNITY EDUCATION, AND PROCESSES THAT IMPLY A DOUBLE IMMERSION IN CHILEAN SOCIETY. IT IS CONCLUDED THAT EDUCATION IS ORGANIZED CONSIDERING METHODS CONSTRUCTED WITH THE LOGIC OF MAPUCHE EDUCATIONAL KNOWLEDGE, AS A CONTRIBUTION TO A DIALOGUE WITH WESTERN HEGEMONIC KNOWLEDGE.
- PublicaciónMAPUCHE SOCIOEDUCATIONAL KNOWLEDGE: AN AMBIVALENT RELATION WITH SCHOOL LEARNING(INTERNATIONAL JOURNAL OF MEMBRANE SCIENCE AND TECHNOLOGY, 2023)HÉCTOR DARÍO TORRES CUEVASTHIS MANUSCRIPT DISCUSSES THE IMPACT OF COLONIALISM ON INDIGENOUS PEOPLES' EDUCATION, SPECIFICALLY FOCUSING ON THE MAPUCHE PEOPLE. HIGHLIGHTS HOW THE CHILEAN STATE'S ACTIONS, SUCH AS THE OCCUPATION OF MAPUCHE TERRITORIES AND THE IMPOSITION OF ITS EDUCATION SYSTEM, HAVE LED TO SOCIOEDUCATIONAL AND CULTURAL AMBIVALENCE WITHIN SCHOOLS. THIS AMBIVALENCE ARISES FROM THE DISCONNECT BETWEEN MAPUCHE STUDENTS' FAMILY-BASED EDUCATION AND THE IGNORANCE OF TEACHERS REGARDING THEIR CULTURAL BACKGROUND. THE TEXT EXPLORES THE TENSION BETWEEN DIFFERENT TYPES OF KNOWLEDGE AND EMPHASIZES THE NEED FOR INTERCULTURAL DIALOGUE AND RECOGNITION OF INDIGENOUS EPISTEMES WITHIN THE EDUCATION SYSTEM SEARCHING FOR A MORE INCLUSIVE AND INTERCULTURAL APPROACH TO EDUCATION.
- PublicaciónPOLÍTICAS EDUCATIVAS EN CONTEXTOS INDÍGENAS: EXPERIENCIAS DE TRANSFORMACIÓN DE LA ESCUELA COLONIAL Y EUROCÉNTRICA(DESAFÍOS DE LA CO-CONSTRUCCIÓN DE UN MODELO DE INTERVENCIÓN EDUCATIVA INTERCULTURAL EN CONTEXTO INDÍGENA, 2019)HÉCTOR DARÍO TORRES CUEVAS
- PublicaciónREPENSANDO LA GESTIÓN EDUCATIVA DE LA ESCUELA EN EL CONTEXTO MAPUCHE(RIE. REVISTA DE INVESTIGACIÓN EDUCATIVA, 2024)HÉCTOR DARÍO TORRES CUEVASEL PRESENTE ESTUDIO TUVO COMO OBJETIVO IDENTIFICAR CONOCIMIENTOS Y PROCEDIMIENTOS EDUCATIVOS MAPUCHES PARA LA CONTEXTUALIZACIÓN DE LA GESTIÓN EDUCATIVA DE LA ESCUELA EN TERRITORIOS INDÍGENAS DEL CENTRO-SUR DE CHILE. SE UTILIZÓ UNA METODOLOGÍA CUALITATIVA QUE ARTICULÓ LA PARTICIPACIÓN DE 28 ACTORES LOCALES A TRAVÉS DE CONVERSACIONES, ENTREVISTAS SEMIESTRUCTURADAS Y TALLERES DE DISCUSIÓN. EL TRABAJO DE CAMPO, REALIZADO ENTRE 2018 Y 2019, TUVO UNA DURACIÓN DE 14 MESES. LOS RESULTADOS PRESENTAN DIMENSIONES QUE HACEN REPENSAR EL SISTEMA DE FUNCIONAMIENTO DE LA ESCUELA DESDE UNA PERSPECTIVA ESPIRITUAL, TERRITORIAL Y SOCIOPOLÍTICA. ESTO INTERPELA LA MONOCULTURALIDAD DE LA GESTIÓN EDUCATIVA Y LA ASIMETRÍA EN LAS RELACIONES DE PODER INSTALADAS POR UNA EDUCACIÓN COLONIAL Y COLONIZADORA DEL SUJETO INDÍGENA.