Logotipo del repositorio
  • English
  • Español
  • Iniciar sesión
    ¿Nuevo Usuario? Pulse aquí para registrarse¿Has olvidado tu contraseña?
Inicio Ciencia Abierta UBB Comunidades y Colecciones Repositorio ANID Estadísticas
  • English
  • Español
  • Iniciar sesión
    ¿Nuevo Usuario? Pulse aquí para registrarse¿Has olvidado tu contraseña?
  1. Inicio
  2. Buscar por autor

Examinando por Autor "RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS"

Mostrando 1 - 20 de 29
Resultados por página
Opciones de ordenación
  • Imagen por defecto
    Publicación
    BURNOUT, ENGAGEMENT Y LA PERCEPCIÓN SOBRE PRÁCTICAS DE GESTIÓN EN PANDEMIA POR COVID-19 QUE TIENEN TRABAJADORES DEL CENTRO SUR DE CHILE
    (ESTUDIOS GERENCIALES, 2021)
    ÁLVARO JOSÉ ACUÑA HORMAZÁBAL
    ;
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    LA PANDEMIA POR COVID-19 HA AFECTADO LAS RUTINAS LABORALES Y HA GENERADO EN LAS PERSONAS ESTRÉS O BURNOUT, QUE PUEDE DISMINUIR POR EL ENGAGEMENT DE LOS TRABAJADORES. EL PROPÓSITO DE ESTA INVESTIGACIÓN FUE ESTUDIAR EL BURNOUT, ENGAGEMENT Y LA PERCEPCIÓN DE PRÁCTICAS DE GESTIÓN EN APOYO QUE TIENEN LOS TRABAJADORES EN TIEMPOS DE PANDEMIA POR COVID-19 AL ENFRENTAR SUS DESAFÍOS. EL ENFOQUE METODOLÓGICO FUE CORRELACIONAL-EXPLICATIVO, CON ENCUESTAS A 408 TRABAJADORES DE UNA CIUDAD DEL CENTRO SUR DE CHILE. LOS RESULTADOS MUESTRAN QUE EXISTEN DIFERENCIAS POR SEXO Y EDAD EN ENGAGEMENT, PERO NO EN BURNOUT; ADEMÁS, LAS PERSONAS QUE PERCIBEN RECIBIR APOYO PRESENTAN PUNTUACIONES MAYORES DE ENGAGEMENT Y MENORES DE BURNOUT QUE QUIENES NO PERCIBEN RECIBIR APOYO ORIENTADO A PRÁCTICAS DE GESTIÓN EN CONTEXTOS INCIERTOS
  • Imagen por defecto
    Publicación
    CONCILIACIÓN TRABAJO-FAMILIA EN TIEMPOS DEL COVID-19 Y SU RELACIÓN CON EL ENGAGEMENT Y BURNOUT DE DOCENTES UNIVERSITARIOS DE CHILE
    (MULTIDISCIPLINARY BUSINESS REVIEW, 2022)
    ALICIA ELIZABETH HERMOSILLA ÁVILA
    ;
    ÁLVARO JOSÉ ACUÑA HORMAZÁBAL
    ;
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    ;
    CAROLINA ELENA LUENGO MARTÍNEZ
    LA PANDEMIA POR COVID-19 SE PRESENTÓ COMO UN EVENTO REPENTINO QUE GENERÓ EMOCIONES NEGATIVAS POR TODO LO QUE HA IMPLICADO DESDE SU APARICIÓN EN EL MUNDO. EL OBJETIVO DE ESTA INVESTIGACIÓN FUE ANALIZAR LA RELACIÓN ENTRE LA CONCILIA-CIÓN TRABAJO-FAMILIA CON ENGAGEMENT Y BURNOUT, Y COMPARAR SU CONCILIACIÓN TRABAJO-FAMILIA, ENGAGEMENT Y BURNOUT, EN 203 DOCENTES UNIVERSITARIOS SEGÚN LA INSTITUCIÓN A LA QUE PERTENECEN Y DATOS SOCIODEMOGRÁFICOS. EL ENFOQUE METODOLÓGICO FUE CORRELACIONAL-EXPLICATIVO. LOS RESULTADOS INDICAN QUE A MAYOR CONCILIACIÓN TRABAJO-FAMILIA, MAYOR ES EL ENGAGEMENT Y MENOR EL BURNOUT. AL REALIZAR LAS CORRELACIONES POR UNIVERSIDADES, LOS RESULTADOS SON DIFERENTES, MEDIANTE LA APLICACIÓN DE T DE STUDENT Y ANOVA SE OBSERVARON DIFERENCIAS SIGNIFICATIVAS EN LOS DIVERSOS GRUPOS, SIENDO LAS PRINCIPALES LAS DEL ENGAGEMENT SEGÚN LA UNIVERSIDAD A LA QUE PERTENECEN, DEL BURNOUT SEGÚN EL GÉNERO Y LA COMPAÑÍA CON LAS QUE ENFRENTA LA PANDEMIA (PAREJA, HIJOS), DE LAS INTERACCIONES NEGATIVAS TRABAJO-FAMILIA SEGÚN LA EDAD Y DE LAS INTERACCIONES POSITIVAS TRABAJO-FAMILIA LA CANTIDAD DE PERSONAS CON LAS QUE SE VIVE. ESTOS RESULTADOS PONEN DE RELIEVE LA IMPORTANCIA DE SEGUIR AVANZANDO EN TEMAS DE EQUIDAD DE GÉNERO, VIDA EN COMUNIDAD Y LA GESTIÓN QUE HAGAN LAS UNIVERSIDADES A TRAVÉS DE PRÁC-TICAS ORGANIZACIONALES PARA EL BIENESTAR, FELICIDAD Y SALUD DE LOS TRABAJADORES.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    CONSTRUYENDO UN MODELO DE CALIDAD DE VIDA ESCOLAR
    (RESILIENCIA Y CALIDAD DE VIDA: LA PSICOLOGÍA EDUCACIONAL EN DIÁLOGO CON OTRAS DISCIPLINAS, 2015)
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    ;
    CARLOS JAVIER OSSA CORNEJO
  • Imagen por defecto
    Publicación
    "CUANDO LA DUDA TORTURA" O LOS EFECTOS DE TOMAR DECISIONES MAXIMIZADO
    (REVISTA PSYKHE (SANTIAGO), 2019)
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
  • Imagen por defecto
    Publicación
    CUT-OFF POINTS OF THE DIFFICULTIES IN EMOTION REGULATION SCALE FOR THE CHILEAN POPULATION
    (REVISTA MEDICA DE CHILE, 2020)
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    BACKGROUND: THERE ARE NO REFERENCE VALUES FOR THE DIFFICULTIES IN EMOTION REGULATION SCALE (DERS-E) FOR THE CHILEAN POPULATION. AIM: TO ELABORATE REFERENCE VALUES FOR THE INTERPRETATION OF THE DERS-E FOR THE CHILEAN POPULATION. MATERIAL AND METHODS: THE DIFFICULTIES IN EMOTION REGULATION SCALE WAS ANSWERED BY PARTICIPANTS FROM THE GENERAL POPULATION (1,153 HETEROSEXUAL MEN AND WOMEN AND 467 GAY AND LESBIAN INDIVIDUALS) AND A GROUP OF 351 PARTICIPANTS WITH EMOTIONAL COMPLAINTS. RECEIVER OPERATING CHARACTERISTIC (ROC) CURVES WERE USED TO OBTAIN THE REFERENCE VALUES. A CONCORDANCE INDEX WAS DETERMINED, AND THE ODDS RATIO WAS CALCULATED TO EVALUATE THE PROBABILITY OF HAVING MENTAL HEALTH PROBLEMS COMPARING PARTICIPANTS WITH EMOTIONAL COMPLAINTS WITH THOSE FROM THE GENERAL POPULATION. RESULTS: THE DERS-E CUT-OFF SCORE WAS 73 POINTS FOR THE CHILEAN POPULATION. NO DIFFERENCES WERE DETECTED FOR EMOTIONAL REGULATION DIFFICULTIES BETWEEN MEN AND WOMEN OR BY SEXUAL ORIENTATION. AGE HAD A WEAK ASSOCIATION WITH EMOTIONAL REGULATION DIFFICULTIES. CONCLUSIONS: DERS-E HAS AN ADEQUATE DIAGNOSTIC CAPACITY, ALLOWING TO DIFFERENTIATE BETWEEN THOSE WHO HAVE HIGH OR LOW EMOTIONAL REGULATION DIFFICULTIES.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    EMOTIONAL REGULATION AND DEPRESSION IN A SAMPLE OF SEPARATED AND DIVORCED CHILEAN ADULTS
    (CURRENT PSYCHOLOGY, 2019)
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    PREVIOUS STUDIES HAVE DESCRIBED THE INCREASE IN DEPRESSIVE SYMPTOMS IN DIVORCED AND SEPARATED INDIVIDUALS. HOWEVER, THE FACTORS ASSOCIATED WITH DEPRESSION HAVE BEEN LITTLE EXPLORED IN THIS PARTICULAR CONTEXT. THE AIM OF THE PRESENT STUDY WAS TO ASSESS THE DEGREE TO WHICH DIFFICULTIES IN EMOTIONAL REGULATION ARE ASSOCIATED WITH DEPRESSIVE SYMPTOMATOLOGY IN DIVORCED AND SEPARATED INDIVIDUALS. A SAMPLE OF 1189 CHILEAN INDIVIDUALS, SEPARATED OR DIVORCED, COMPLETED SELF-REPORTED MEASURES OF DIFFICULTIES IN EMOTIONAL REGULATION AND DEPRESSION. THE RESULTS OBTAINED ALLOW US TO CONCLUDE THAT DIFFICULTIES IN EMOTIONAL REGULATION, OVER OTHER INDIVIDUAL FACTORS, SUCH AS EARLY RISK SITUATIONS OR CIRCUMSTANCES OF SEPARATION, ARE ASSOCIATED WITH HIGHER RATES OF DEPRESSION IN MEN AND WOMEN, EXPLAINING 41% OF THE VARIANCE OF THE DEPRESSIVE SYMPTOMATOLOGY. EMOTIONAL REGULATION DIFFICULTIES ARE ASSOCIATED WITH GREATER DEPRESSIVE SYMPTOMATOLOGY IN DIVORCED/SEPARATED INDIVIDUALS. WE DISCUSS THE CLINICAL IMPLICATIONS OF THESE RESULTS, AS WELL AS FUTURE LINES OF RESEARCH.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    ENFOQUE PSICOSOCIAL. CONCEPTO Y APLICABILIDAD EN LA FORMACIÓN PROFESIONAL DE ESTUDIANTES DE PSICOLOGÍA
    (REINED - REFLEXIóN E INVESTIGACIóN EDUCACIONAL, 2018)
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    ;
    CRISTÓBAL LUIS BRAVO FERRETTI
    ;
    INGRID MASSIEL QUINTANA AVELLO
    ;
    MARCELA LILIANA MORA DONOSO
    EL ENFOQUE PSICOSOCIAL ES UNA APROXIMACIÓN TEÓRICA Y EMPÍRICA - DE AÚN DIFÍCIL DEFINICIÓN -QUE VINCULA AL INDIVIDUO CON LA SOCIEDAD. LA TENDENCIA ACTUAL EN LA FORMACIÓN PROFESIONAL BUSCA DISMINUIR LA BRECHA DE RELACIÓN PERMANENTEMENTE CRITICADA ENTRE LA ACADEMIA Y LA VIDA SOCIAL. LA FORMACIÓN ÉTICA Y PROFESIONAL PROPENDE EL USO DEL CONOCIMIENTO AL SERVICIO DE LAS COMUNIDADES EN LAS CUALES ESTÁ INSERTA LA UNIVERSIDAD, DESDE UNA MIRADA CRÍTICA QUE CONTEMPLE LA RESPUESTA A LAS NECESIDADES DE LAS ORGANIZACIONES EN LAS QUE SE PARTICIPA. EL OBJETIVO DEL PRESENTE TRABAJO ES REFLEXIONAR AQUÍ RESPECTO DEL ENFOQUE PSICOSOCIAL DESARROLLADO EN LA CARRERA DE PSICOLOGÍA DE LA UNIVERSIDAD DEL BÍO-BÍO, A TRAVÉS DE LA COMPRENSIÓN QUE TIENEN LOS ESTUDIANTES DE ESTE, Y A TRAVÉS DE LA EVALUACIÓN DE LA IMPLEMENTACIÓN DE LA METODOLOGÍA DE APRENDIZAJESERVICIO COMO UNA FORMA DE EXPRESIÓN CONCRETA DE ENFOQUE. LA REFLEXIÓN, EN TÉRMINOS GENERALES, APUNTA EN PRIMER LUGAR, A QUE ES NECESARIO DAR MAYOR VISIBILIDAD Y EXPRESIÓN PRÁCTICA DEL ENFOQUE PSICOSOCIAL EN LA FORMACIÓN PROFESIONAL Y, EN SEGUNDO LUGAR, AUMENTAR LOS ESPACIOS DE REFLEXIÓN RESPECTO DE LA OPORTUNIDAD ? TANTO PARA LA FORMACIÓN PROFESIONAL PERSONAL COMO PARA LAS COMUNIDADES QUE SE VEN FAVORECIDAS ? DE LA CONSOLIDACIÓN PROGRESIVA DE ESTA METODOLOGÍA.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    ENGAGEMENT AND BURNOUT IN TIMES OF COVID-19: A COMPARATIVE ANALYSIS BASED ON HEALTHY ORGANIZATIONAL PRACTICES
    (Sustainability, 2023)
    ÁLVARO JOSÉ ACUÑA HORMAZÁBAL
    ;
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    ;
    SEBASTIÁN IGNACIO MAUREIRA MENESES
    THE COVID-19 PANDEMIC HAS PROMPTED A CLOSER EXAMINATION OF ORGANIZATIONAL MANAGEMENT?S ROLE IN FACILITATING POSITIVE OUTCOMES IN THE WORKPLACE. THIS STUDY EXPLORES THE RELATIONSHIP BETWEEN PERCEPTIONS OF HEALTHY ORGANIZATIONAL PRACTICES (HOP) AND LEVELS OF ENGAGEMENT AND BURNOUT AMONG WORKERS. WE APPLIED SURVEYS TO 213 WORKERS (66% WOMEN) FROM DIFFERENT SECTORS (HEALTH, EDUCATION, AND MUNICIPAL) IN A SOUTH-CENTER REGION OF CHILE. THE RESULTS ALIGN WITH THE EXISTING LITERATURE, SHOWING A POSITIVE CORRELATION BETWEEN HOP AND ENGAGEMENT AND A NEGATIVE CORRELATION BETWEEN HOP AND BURNOUT IN THE TOTAL SAMPLE. ANOVA ANALYSIS REVEALED SIGNIFICANT DIFFERENCES AMONG ORGANIZATIONS. WORKERS IN THE EDUCATION ORGANIZATION REPORTED HIGHER PERCEPTIONS OF HEALTHY PRACTICES, AS WELL AS HIGHER ENGAGEMENT AND LOWER BURNOUT LEVELS. THESE FINDINGS HIGHLIGHT THE EDUCATION ORGANIZATION AS A POTENTIAL EXEMPLAR OF A HEALTHY WORKPLACE. THE STUDY UNDERSCORES THE IMPORTANCE OF HEALTHY PRACTICES IN PROMOTING EMPLOYEE WELL-BEING AND OFFERS INSIGHTS INTO SECTOR-SPECIFIC DYNAMICS. ORGANIZATIONS, PARTICULARLY IN HEALTH AND MUNICIPAL SECTORS, SHOULD PRIORITIZE STRATEGIES THAT FOSTER HEALTHY WORK ENVIRONMENTS AND MITIGATE THE RISK OF BURNOUT AMONG THEIR WORKFORCE. THE FINDINGS OF THIS RESEARCH CORROBORATE THAT HOP CONTRIBUTES TO THE SUSTAINABILITY OF A HEALTHY WORKPLACE. IT DISCUSSES THE NEED TO INVESTIGATE COMPLEMENTARY VARIABLES THAT WILL ALLOW THE DEVELOPMENT OF A MODEL FOR HEALTHY AND SUSTAINABLE ORGANIZATIONS TAILORED TO THE SPECIFIC ORGANIZATIONS AND THE CULTURE OF ITS PEOPLE.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    GESTIÓN DE LA FELICIDAD Y ORGANIZACIONES SALUDABLES. EVIDENCIAS DE INTERVENCIÓN.
    (INVESTIGACIONES EN ADMINISTRACIÓN, PERSPECTIVAS Y ESTUDIOS MULTIDISCIPLINARES, 2024)
    ÁLVARO JOSÉ ACUÑA HORMAZÁBAL
    ;
    SEBASTIÁN IGNACIO MAUREIRA MENESES
    ;
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    LA PANDEMIA DEL COVID-19 IMPACTÓ TANTO A INDIVIDUOS COMO A ORGANIZACIONES, RESALTANDO LA IMPORTANCIA DE LA GESTIÓN ORGANIZACIONAL EN SITUACIONES DE PRESIÓN. ESTE CAPÍTULO, BASADO EN ESTUDIOS DEL GRUPO DE INVESTIGACIÓN ?GESTIÓN DEL COMPORTAMIENTO ORGANIZACIONAL? EN CHILE, ABORDA CÓMO LA PSICOLOGÍA POSITIVA Y LA PSICOLOGÍA ORGANIZACIONAL POSITIVA MEJORAN EL BIENESTAR LABORAL Y LOS RESULTADOS ORGANIZACIONALES. SE PRESENTAN RESULTADOS DE PRÁCTICAS SALUDABLES DESDE EL MODELO HERO APLICADO EN ORGANIZACIONES. LOS HALLAZGOS SUBRAYAN LA IMPORTANCIA DE ORGANIZACIONES SALUDABLES PARA FOMENTAR EL BIENESTAR, RESILIENCIA, COMPROMISO Y CREATIVIDAD DE LOS TRABAJADORES. SIN EMBARGO, AÚN EXISTEN DESAFÍOS EN LA IMPLEMENTACIÓN EFECTIVA DE POLÍTICAS DE BIENESTAR, DESTACANDO LA NECESIDAD DE ENFOQUES BASADOS EN EVIDENCIA PARA ENFRENTAR ESTOS RETOS FUTUROS, LO SIN DUDA REPRESENTA UN DESAFÍO PARA LOS PRÓXIMOS AÑOS.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    GOBERNANZA Y PRÁCTICAS ORGANIZACIONALES SALUDABLES DE TRES COLEGIOS DE CHILE Y SU IMPACTO EN EL ENGAGEMENT Y BURNOUT DE SUS TRABAJADORES
    (FRONTEIRAS: JOURNAL OF SOCIAL, TECHNOLOGICAL AND ENVIRONMENTAL SCIENCE, 2022)
    ÁLVARO JOSÉ ACUÑA HORMAZÁBAL
    ;
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    ;
    CAROLINA ELENA LUENGO MARTÍNEZ
    LA RUTINA LABORAL DE LOS TRABAJADORES DE LA EDUCACIÓN SE HA VISTO MODIFICADA POR LA PANDEMIA POR COVID-19. LAS TRANSFORMACIONES TECNOLÓGICAS EN LA ENTREGA DEL SERVICIO EDUCACIONAL, HAN SIDO UN FACTOR EXTRA DE ESTRÉS. LA ADAPTACIÓN A TODOS ESTO Y BIENESTAR DE LOS TRABAJADORES DEPENDEN EN GRAN MEDIDA DE LA GOBERNANZA Y GESTIÓN QUE DESARROLLEN LOS COLEGIOS. EL OBJETIVO CENTRAL DE ESTE TRABAJO ES ESTUDIAR LA GOBERNANZA DE TRES COLEGIOS DE CHILE, ANALIZANDO LA PERCEPCIÓN DE PRÁCTICAS ORGANIZACIONALES SALUDABLES (POS) DE LOS TRABAJADORES Y EL IMPACTO QUE TIENEN ESTAS EN EL ENGAGEMENT Y BURNOUT. PARA ELLO SE REALIZA UN ANÁLISIS Y COMPARACIÓN DE LA PERCEPCIÓN DE PRÁCTICAS ORGANIZACIONALES SALUDABLES (POS) DE LOS TRABAJADORES DE LOS COLEGIOS SELECCIONADOS. SE TRATA DE UNA INVESTIGACIÓN CON ENFOQUE METODOLÓGICO CORRELACIONAL-EXPLICATIVO. PARA LA OBTENCIÓN DE LA INFORMACIÓN, SE APLICÓ UN CUESTIONARIO A 231 TRABAJADORES. MEDIANTE LA APLICACIÓN DE ANOVA ENCONTRAMOS DIFERENCIAS SIGNIFICATIVAS ENTRE LOS TRES COLEGIOS PARA LAS PRÁCTICAS ORGANIZACIONALES SALUDABLES, EL ENGAGEMENT Y EL AGOTAMIENTO EMOCIONAL; LOS TRABAJADORES DEL COLEGIO QUE TIENEN PERCEPCIONES MÁS ALTAS DE PRÁCTICAS ORGANIZACIONALES SALUDABLES, TAMBIÉN PRESENTAN PUNTUACIONES MAYORES EN ENGAGEMENT Y MENORES EN AGOTAMIENTO EMOCIONAL, LO QUE SE CORROBORA AL REALIZAR LAS CORRELACIONES ENTRE LAS VARIABLES. ESTOS RESULTADOS INSTALAN AL COLEGIO CON MAYORES PUNTUACIONES COMO UNA POSIBLE ORGANIZACIÓN SALUDABLE.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    HAPPINES SCALE FOR ADULTS (EFPA)
    (Terapia Psicologica, 2018)
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    STUDYING HAPPINESS PSYCHOMETRICALLY IS RECENT, AND THE FEW AVAILABLE INSTRUMENTS ARE ENGLISH ROOTED. HAPPINESS IS A CONCEPT THAT HASN?T REACHED TO AN AGREEMENT YET, TYPICALLY MEASURED AS UNIDIMENSIONAL, THROUGH A FEW DIRECT ITEMS, AND USUALLY NOT SPECIFYING WHAT CONSTITUTES IT. IN STUDY 1, AND BASED ON A PENTADIMENSIONAL AND EMIC CONCEPT OF HAPPINESS, A 100 ITEMS SCALE WAS BUILT TO MEASURE IT AMONG CHILEAN ADULTS. IT WAS APPLIED TO DIFFERENT SAMPLES (N=68; N=277) AND REFINED THROUGH EXPLORATORY FACTOR ANALYSIS, GIVING ORIGIN TO THE HAPPINESS SCALE FOR ADULTS (EFPA) ?COMPOSED BY 21 ITEMS-WITH GOOD RELIABILITY AND VALIDITY, DISTRIBUTED AMONG FOUR DIMENSIONS: PSYCHOLOGICAL STATE, HAVING FAMILY, ACHIEVEMENT ORIENTATION AND OPTIMISM. IN STUDY 2, THE EFPA CROSSED VALIDITY WAS CARRIED OUT WITH A NEW SAMPLE OF ADULTS (N=341), AND THROUGH PARALLEL ANALYSIS AND STRUCTURAL EQUATION MODELLING VARIOUS MODELS WERE TESTED, BEING CONFIRMED ONE OF 4 AND OTHER OF 3 DIMENSIONS, KEEPING THE LATER: STATE, HAVING FAMILY AND ACHIEVEMENT ORIENTATION.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    IMPACTO DIFERENCIADO DEL TIEMPO DE FORMACIÓN UNIVERSITARIA SEGÚN INSTITUCIÓN DE EDUCACIÓN MEDIA EN EL DESARROLLO DE HABILIDADES SOCIALES
    (PROPÓSITOS Y REPRESENTACIONES REVISTA DE PSICOLOGíA EDUCATIVA, 2020)
    YOHANA ANDREA MUÑOZ JARA
    ;
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    ;
    CARLOS MAURICIO SALAZAR BOTELLO
    EL DESEMPEÑO PROFESIONAL EFICIENTE EXIGE EL DESARROLLO DE COMPETENCIAS ESPECÍFICAS EN CONJUNTO CON HABILIDADES SOCIALES. LA EVIDENCIA INDICA QUE EXISTIRÍAN DIFERENCIAS (INDIVIDUALES Y CONTEXTUALES) EN EL DESARROLLO DE HABILIDADES SOCIALES, SUGIRIENDO QUE SE MANTENDRÍAN ESTABLES EN EL TIEMPO. EL OBJETIVO DEL PRESENTE ESTUDIO FUE REALIZAR UNA COMPARACIÓN DE HABILIDADES SOCIALES SEGÚN SEXO, INSTITUCIÓN EDUCATIVA DE PROCEDENCIA Y AÑOS DE FORMACIÓN UNIVERSITARIA EN 289 ESTUDIANTES DE UNA UNIVERSIDAD PÚBLICA DEL CENTRO-SUR DE CHILE. LOS RESULTADOS INDICAN QUE NO EXISTEN DIFERENCIAS EN HABILIDADES SOCIALES ENTRE HOMBRES Y MUJERES, PERO QUE ESTAS SON MAYORES ENTRE QUIENES PROVIENEN DE INSTITUCIONES PARTICULARES SUBVENCIONADAS QUE LOS DE INSTITUCIONES PÚBLICAS, ASÍ COMO TAMBIÉN ENTRE QUIENES ESTÁN EN EL ÚLTIMO AÑO DE SU FORMACIÓN, POR SOBRE LOS QUE CURSAN PRIMER AÑO. AL AGUDIZARSE ESTAS BRECHAS CON EL PASO POR LA UNIVERSIDAD, SE TRANSFORMAN EN UN IMPERATIVO DE MEJORA UNIVERSITARIO, PARA GENERAR UN DESARROLLO POSTERIOR IGUALITARIO ENTRE LOS ESTUDIANTES.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    INSTRUMENTO PARA VALORACIÓN DEL CUIDADO HUMANIZADO BRINDADO POR PROFESIONALES DE ENFERMERÍA A PERSONAS HOSPITALIZADAS
    (INDEX DE ENFERMERÍA, 2016)
    ALICIA ELIZABETH HERMOSILLA ÁVILA
    ;
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    ;
    SONIA EUGENIA DEL TRÁNSITO CONTRERAS CONTRERAS
  • Imagen por defecto
    Publicación
    JOB SATISFACTION AND ORGANIZATIONAL CULTURE AS PREDICTORS OF ABSENTEEISM
    (REVISTA MEDICA DE CHILE, 2015)
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    BACKGROUND: ABSENTEEISM CAUSED BY SICK LEAVES GENERATES AN IMPORTANT ECONOMIC BURDEN. AIM: TO DETERMINE IF JOB SATISFACTION, PSYCHOLOGICAL CLIMATE, HIERARCHIC LEVEL AND AGE ARE PREDICTORS OF ABSENTEEISM CAUSED BY SICK LEAVES. MATERIAL AND METHODS: FOCUS-93 SURVEY THAT MEASURES ORGANIZATIONAL CULTURE AND THE SATISFACTION SCALE OF WARR, COOK AND WALL WERE DISTRIBUTED TO 1387 WORKERS OF A HOSPITAL AND ANSWERED BY 874. ABSENTEEISM DATA WAS OBTAINED FROM THE JUSTIFIED ABSENTEEISM REGISTRY OF THE CHILEAN HEALTH SERVICES. RESULTS: ABSENTEEISM IS INFLUENCED BY JOB SATISFACTION AND ORGANIZATIONAL CULTURE. AGE HAS NO INFLUENCE. HIERARCHIC LEVEL HAS A NEGATIVE INFLUENCE ON ABSENTEEISM AMONG MEN AND A NEGLIGIBLE EFFECT AMONG WOMEN. CONCLUSIONS: THOSE WORKERS THAT ARE NOT SATISFIED WITH THEIR WORK HAVE HIGHER RATES OF ABSENTEEISM.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    LAS VARIACIONES DE LA SATISFACCIÓN VITAL SEGÚN EDAD Y CLIMA ORGANIZACIONAL EN TRABAJADORES DE LA SALUD
    (GERENCIA Y POLITICAS DE SALUD, 2019)
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    LA SATISFACCIÓN VITAL ES UN PREDICTOR DE ENFERMEDADES FÍSICAS QUE TIENE UNA RELACIÓN CONSISTENTE CON LA SATISFACCIÓN LABORAL Y CON LA EDAD, PERO SU RELACIÓN CON ESTA ÚLTIMA ES AÚN CONTRADICTORIA. SE EVALÚA AQUÍ EL IMPACTO DEL CLIMA ORGANIZACIONAL Y LA SATISFACCIÓN LABORAL EN LA SATISFACCIÓN VITAL DE 623 TRABAJADORES DE UN HOSPITAL DEL SUR DE CHILE, SEGÚN EDAD (20-29; 30-39; 40-49; 50-59 AÑOS), MEDIANTE UN MODELO DE ECUACIONES ESTRUCTURALES. SE OBSERVA QUE EL CLIMA ORGANIZACIONAL, MEDIADO POR LA SATISFACCIÓN LABORAL, TIENE UN IMPACTO DIRECTO Y POSITIVO SOBRE LA SATISFACCIÓN DE VIDA DE LOS TRABAJADORES, INCREMENTÁNDOLA CONFORME AUMENTA LA EDAD, PRINCIPALMENTE ENTRE LOS 40 Y 59 AÑOS. LA GESTIÓN QUE BUSQUE OPTIMIZAR EL CLIMA ORGANIZACIONAL ASÍ COMO LA SATISFACCIÓN LABORAL CONTRIBUIRÁ A AUMENTAR EL BIENESTAR DE LOS TRABAJADORES EN SU ESPACIO LABORAL, Y POR TRANSFERENCIA TAMBIÉN SU SATISFACCIÓN CON LA VIDA EN GENERAL.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    MEMBERSHIP, NEIGHBORHOOD SOCIAL IDENTIFICATION, WELL-BEING, AND HEALTH FOR THE ELDERLY IN CHILE
    (Frontiers in Physiology, 2021)
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    THE WORLDS ELDERLY POPULATION IS GROWING, AND IN CHILE THEY REPRESENT 16.2% OF THE TOTAL POPULATION. IN CHILE, OLD AGE IS MARKED BY RETIREMENT, WITH A DRAMATIC DECREASE IN INCOME THAT BRINGS PRECARIOUSNESS. OLDER ADULTS ARE ECONOMICALLY, SOCIALLY, AND PSYCHOLOGICALLY VULNERABLE POPULATIONS. THIS CONDITION INCREASES THEIR LIKELIHOOD OF DISENGAGING FROM THEIR USUAL SOCIAL ENVIRONMENT, FACILITATING THEIR ISOLATION, SADNESS, AND DISCOMFORT. FROM THE PERSPECTIVE OF SOCIAL IDENTITY, WELL-BEING (WB) CAN BE EXPLAINED BY TWO PRINCIPLES: SOCIAL GROUPS IMPORTANCE FOR HEALTH AND PEOPLE S PSYCHOLOGICAL IDENTIFICATION WITH THOSE GROUPS. THIS STUDY ANALYZES THE RELATIONSHIPS BETWEEN BELONGING TO THE NEIGHBORHOOD AND EXTRA-NEIGHBORHOOD GROUPS AND NEIGHBORHOOD SOCIAL IDENTIFICATION WITH WB. URBAN OR RURAL LOCATION AND GENDER ARE MEASURED, AND THE SAMPLE IS 1,475 OLDER CHILEAN ADULTS OF BOTH SEXES. THE RESULTS SHOW THAT THE MAJORITY ARE NOT MEMBERS OF SOCIAL GROUPS (52%), AND THE REMAINING 48% ARE MEMBERS OF ONE OR TWO GROUPS OR ORGANIZATIONS (42.65%). ONLY 4.47% BELONG TO THREE GROUPS OR ORGANIZATIONS. THOSE WHO BELONG TO GROUPS OBTAIN HIGHER SCORES, EMOTIONAL-MENTAL WB, AND POSITIVE EMOTIONS THAN OLDER ADULTS WHO DO NOT BELONG TO ANY ORGANIZATION. URBAN AND RURAL OLDER ADULTS HAVE THE SAME LEVEL OF WB. MEMBERSHIP IN CLOSE SOCIAL ORGANIZATIONS (NEIGHBORHOOD COUNCILS) OR DISTANT ONES (CLUBS FOR THE ELDERLY AND RELIGIOUS GROUPS) CAUSES DIFFERENT WB ASSOCIATIONS. MEMBERSHIP IN NEIGHBORHOOD COUNCILS REDUCES GENDER DIFFERENCES IN SELF-ASSESSMENT OF HEALTH. THIS RESULT SUPPORTS THE IDEA THAT PARTICIPATION IN HETEROGENEOUS GROUPS WITH A SHARED SENSE OF BELONGING TO THE NEIGHBORHOOD IS ASSOCIATED WITH HIGHER WB AND LOWER PERCEIVED LONELINESS. SOCIAL IDENTIFICATION WITH THE NEIGHBORHOOD, RATHER THAN BELONGING TO THE GROUP, HAD THE MOST WIDESPREAD IMPACT ON WB AND HEALTH INDICATORS. THE VARIABLE SOCIAL IDENTIFICATION WITH THE NEIGHBORHOOD WAS CONSISTENTLY ASSOCIATED WITH INDICATORS OF HEDON
  • Imagen por defecto
    Publicación
    MILLENIALS WANT THE BEST AND PRESENT MORE REGRET UPON DECIDING. AN ANALYSIS OF MAXIMIZATION BY GENERATIONS
    (INTERCIENCIA, 2022)
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    MAXIMIZATION IS THE SUBJECT OF NUMEROUS STUDIES RELATED TO ITS CONCEPTUALIZATION, MEASUREMENT AND EMOTIONAL EFFECTS. IT IS UNKNOWN IF THE MAXIMIZING STYLE IS EQUALLY DISTRIBUTED IN THE POPULATION OF DIFFERENT GENERATIONS, OR WITH THE SAME EMOTIONAL EFFECTS. THE GOAL IS TO IDENTIFY IT IN THREE GROUPS OF DIFFERENT GENERATIONS: BABY BOOMERS (BB; N= 135), GENERATION X (GX; N= 233), AND GENERATION Y OR MILLENIALS (CY; N= 253), ALL WORKING ADULTS OF BOTH SEXES WHO ANSWERED INSTRUMENTS TO MEASURE MAXIMIZATION, WELL-BEING SUBJECTIVE, DIFFICULTY IN DECIDING AND REGRET. GY STANDS OUT FOR LOOKING FOR THE BEST OPTION AND FOR PRESENTING MORE REGRET THAN THE OTHER GENERATIONS. THERE ARE NO INTERGENERATIONAL DIFFERENCES IN LIFE SATISFACTION OR HAPPINESS. GX AND BB DO NOT DIFFER FROM EACH OTHER, EXPERIENCING LESS DIFFICULTY IN DECIDING AND LESS REGRET THAN GY. IT IS FOUND THAT AS ONE AGES, PARSIMONY TO MAKE DECISIONS INCREASES AND SELF-REGULATION IMPROVES.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    MODELAMIENTO DEL AUSENTISMO LABORAL EN UN HOSPITAL PÚBLICO DE LA VIII REGIÓN DE CHILE.
    (CONSTRUYENDO UNA PSICOLOGÍA COMPROMETIDA CON AMÉRICA LATINA, 2013)
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
  • Imagen por defecto
    Publicación
    NEW APPROACHES TO MAXIMIZATION: EVIDENCE OF CORRELATIONS WITH MALAISE AND WELL-BEING IN THE CHILEAN ADULT POPULATION
    (CES PSICOLOGÍA, 2020)
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    THERE IS A LACK OF THEORETICAL CONSENSUS ABOUT THE DECISION-MAKING PROCESS AND PARTICULARLY REGARDING THE MAXIMIZATION CONSTRUCT. RECENTLY, TWO CONCEPTUAL APPROACHES TO MAXIMIZATION AND THEIR RESPECTIVE INSTRUMENTS WERE PROPOSED. THE FIRST DEFINES MAXIMIZATION AS CONSISTING OF TWO DIMENSIONS, GOAL AND STRATEGY. THE SECOND DIFFERENTIATES BETWEEN THE TWO TYPES OF MAXIMIZATION ACCORDING TO THE WAY AN INDIVIDUAL MAKES DECISIONS, ONE IS RESOLUTE AND THE OTHER IS FEARFUL. REGARDING THE FIRST APPROACH, EMPIRICAL GOAL AND STRATEGY RELATIONSHIPS WITH EMOTIONAL CONSEQUENCES ON WELL-BEING AND DISCOMFORT ARE UNKNOWN WHILE DECIDING, WHILE IT IS DOUBT WHETHER THE DISTINCTION PROPOSED IN THE SECOND APPROACH ALSO APPLIES TO THE ADULT POPULATION AND IN CONTEXTS DIFFERENT FROM THE EUROPEAN ONE. EMPIRICAL ASSOCIATIONS ARE EVALUATED HERE FOR EACH APPROACH REGARDING INDICATORS OF MALAISE AND WELL-BEING THROUGH A SET OF HYPOTHESES. A SAMPLE OF 624 CHILEAN ADULTS OF BOTH SEXES (20 TO 70 YEARS OLD) ANSWERED EIGHT INSTRUMENTS ON MAXIMIZATION, ITS COMPONENTS AND TYPES, AND WELL-BEING AND MALAISE. THE RESULTS FOR BOTH APPROACHES SHOW GREATER ASSOCIATIONS WITH RATES OF MALAISE THAN WELL-BEING. THE RESULTS FOR THE FIRST APPROACH SHOW A MORE INTENSE ASSOCIATION WITH INDICES OF MALAISE AND WELL-BEING FOR STRATEGY THAN GOAL. IN THE SECOND APPROACH, THESE ASSOCIATIONS ARE STRONGER AND GREATER FOR FEARFUL MAXIMIZATION THAN FOR RESOLUTE. THE RESULTS CONTRIBUTE BY INCREASING THE UNDERSTANDING OF THE MAXIMIZATION CONSTRUCT BY SIMULTANEOUSLY SHOWING THAT THE INCREMENT IN THE STRATEGY SEARCH FOR ALTERNATIVES AND THE FEARFUL STYLE OF MAXIMIZATION ARE DIRECTLY ASSOCIATED WITH DIFFICULTY IN DECIDING AND REGRET.
  • Imagen por defecto
    Publicación
    PERCEPCIÓN DE COMPETENCIAS DOCENTES UNIVERSITARIAS DESDE LA PERSPECTIVA ACADÉMICA Y ESTUDIANTIL
    (PROPÓSITOS Y REPRESENTACIONES REVISTA DE PSICOLOGíA EDUCATIVA, 2020)
    YOHANA ANDREA MUÑOZ JARA
    ;
    RODOLFO ANDRÉS MENDOZA LLANOS
    ;
    CARLOS MAURICIO SALAZAR BOTELLO
    UN DESAFÍO PERMANENTE EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR ES EL DESARROLLO DE COMPETENCIAS DOCENTES EN LOS ACADÉMICOS QUE PERMITAN RESPONDER AL NUEVO PERFIL DEL ESTUDIANTE, DEMANDANDO CAMBIOS EN LA FORMA DE IMPARTIR Y EVALUAR LA DOCENCIA. SE EVALÚA AQUÍ, LA PERCEPCIÓN DE LAS COMPETENCIAS DOCENTES UNIVERSITARIAS DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS ESTUDIANTES Y LA PERSPECTIVA INSTITUCIONAL OTORGADA POR LOS DOCENTES, ASÍ COMO LAS DIFERENCIAS POR SEXO, EN UNA MUESTRA DE 1837 ESTUDIANTES Y 227 ACADÉMICOS DE UNA UNIVERSIDAD PÚBLICA DE DOS REGIONES DEL CENTRO SUR DE CHILE. LOS RESULTADOS GENERALES INDICAN QUE DOCENTES DAN MAYOR IMPORTANCIA A LAS COMPETENCIAS QUE LOS ESTUDIANTES. ASIMISMO, MIENTRAS LOS ESTUDIANTES VALORAN LAS COMPETENCIAS GENERAR UN CLIMA AGRADABLE EN CLASES E INNOVAR EN LAS PRÁCTICAS DE TRABAJO, LOS ACADÉMICOS DAN MAYOR IMPORTANCIA A LA TRANSMISIÓN DE CONOCIMIENTOS Y FLEXIBILIZAR LAS EVALUACIONES. NO OBSTANTE, EXISTE CONCORDANCIA ENTRE AMBOS GRUPOS, AL CONSIDERAR COMO LA COMPETENCIA MENOS IMPORTANTE PLANIFICAR LAS CLASES. RESPECTO LAS DIFERENCIAS POR SEXO, LAS MUJERES (ESTUDIANTES Y DOCENTES) TIENDEN A DAR MÁS IMPORTANCIA A LAS COMPETENCIAS QUE LOS HOMBRES. LOS RESULTADOS ORIENTAN HACIA ESTABLECER MEJORES RELACIONES INTERPERSONALES ENTRE ESTUDIANTES Y DOCENTES MÁS ALLÁ DE LAS AULAS Y POR SOBRE LA TRANSMISIÓN DE CONOCIMIENTOS EN SÍ MISMA, CONSIDERANDO DIFERENCIAS DE GÉNERO
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »

Concepción: Avda. Collao Nº 1202, Casilla 5-C - C.P: 4081112. Fono: +56-413111286

Chillán: Avda. Andrés Bello N° 720, Casilla 447 - C.P: 3800708. Fono: +56-422463000

ciencia-abierta@ubiobio.cl

©2024 Todos los Derechos Reservados – Universidad del Bío-Bío